Art of Teaching for STET Chapter - 1 Teaching and learning

A teacher must maintain a lively atmosphere of the classroom during the teaching-learning process.Theories,process,Bloom Taxonomy,Level Of Teaching...


Art of Teaching | शिक्षण की कला |Teaching & Learning:- Meaning, Process & Characteristics

Art of Teaching | शिक्षण की कला



----------------------------
||                              ||
||                              ||
||                              ||
Learning                             Acquisition
   (अधिगम)                                                  (अर्जन)
                               

  • Learn with the help of teacher                                                * Learn itself
  • with the help of other                                                              * learn without any teacher


----------------------------
||                              ||
||                              ||
||                              ||
Direct Teaching              Indirect Teaching
Face to face of teacher                                    without teacher             
with Teacher                                    


✒ Level Of Teaching :- 

1. Memory
2. Understang
3. Reflective
                                  Short trick (UMR)



✒ Bloom Taxonomy
--> developed by Benjamin Bloom in 1956
--> revised - 2001

Bloom Taxonomy




1. शिक्षण-सीखने की प्रक्रिया के दौरान एक शिक्षक को कक्षा का जीवंत वातावरण  बनाए रखना चाहिए।

A teacher must maintain a lively atmosphere of the classroom during the teaching-learning process.

  • We are all aware that learning is a continuous process that is frequently connected to education. However, it also stems from how people connect with their surroundings and the environment in which they live.
  • It is therefore a dynamic process that happens all throughout life.
  • The natural environment, external factors, and the sociocultural contexts in which people live can all be considered components of the learning environment. Thus, one may say
  • The entirety of the surroundings in which people interact to enrich experiences and ultimately contribute to learning is the learning environment.

In Hindi :-

  • हम सभी जानते हैं कि सीखना एक सतत चलने वाली प्रक्रिया है, जो अक्सर स्कूल से जुड़ी होती है। लेकिन यह व्यक्तियों और उस वातावरण के बीच बातचीत का भी परिणाम है जिसमें वे काम करते हैं।
  • इसलिए, यह एक गतिशील प्रक्रिया है, जो जीवन भर चलती रहती है।
  • जिस वातावरण में सीखना होता है, उसे प्राकृतिक परिस्थितियों, परिस्थितियों और प्रभावों और सामाजिक-सांस्कृतिक संदर्भों के संयोजन के रूप में वर्णित किया जा सकता है जिसमें एक व्यक्ति स्थित है, इसलिए, कोई कह सकता है
  • सीखने का माहौल उस परिवेश का कुल योग है जिसमें व्यक्ति अनुभवों को समृद्ध करने के लिए बातचीत करते हैं और इस प्रकार सीखने की ओर अग्रसर होते हैं।    


2. कक्षा में सकारात्मक या जीवंत शिक्षण वातावरण बनाने का महत्व |
   Importance of Creating a Positive or lively Learning Environment in     classroom.

  • A good learning environment is linked to higher student achievement, according to mounting research.
  • Additionally, it enhances learning and fosters the development of close bonds between teachers and learners. Visitors, employees, and students all feel safer in a supportive learning environment.
  • As a result, in addition to improving cognitive performance, a learner in a happy learning environment also benefits from balanced personality development.
  • As a result, other choices like allowing students to ask questions won't be feasible unless they provide a vibrant environment where students feel comfortable asking wrong or irrelevant question.

In Hindi :-

  • इस बात के प्रमाण बढ़ रहे हैं कि सकारात्मक सीखने का माहौल छात्रों की उपलब्धि को बढ़ाता है।
  • यह सीखने में भी योगदान देता है और शिक्षकों और शिक्षार्थियों के बीच मजबूत संबंध बनाने में मदद करता है। एक सकारात्मक शिक्षण वातावरण छात्रों, कर्मचारियों और आगंतुकों को सुरक्षा की भावना भी प्रदान करता है
  • इसलिए, एक सकारात्मक शिक्षण वातावरण न केवल शिक्षार्थी को बेहतर संज्ञानात्मक प्रदर्शन करने में मदद करता है, बल्कि उसके व्यक्तित्व का संतुलित विकास भी सुनिश्चित करता है।
  • इसलिए, छात्रों को प्रश्न पूछने की अनुमति देने जैसे बाकी विकल्प तभी संभव होंगे जब छात्रों को जीवंत वातावरण मिलेगा जिसमें वे आत्मविश्वास महसूस करेंगे और गलत या अप्रासंगिक पूछने पर शर्मिंदा नहीं होंगे।


3. नये पैटर्न के अनुसार और भाषा शिक्षण के सन्दर्भ में शिक्षा त्रिध्रुवीय प्रक्रिया है।    According to the new pattern , and in the context of language teaching ,education    is tripolar process.

  •  Education As A Tri-Polar Or Three-Dimensional Process.
  • This process involves three things the teacher, the taught, and the social            environment. It was propagated by John Dewey.
  • It is argued that all learning occurs in social contexts and within society.
  • Education originates from the individual's entire environment.
  • The social environment is taken into consideration when a teacher intentionally prepares and plans educational experiences.
  • Education must address both the social and individual requirements of students.
  • His opinions, impulses, and tendencies must be channeled into socially acceptable avenues.
  • The child's participation in social events and interaction with his surroundings make this possible.
  • Consequently, the "social environment" or social milieu is the third aspect or dimension.
  • Thus, we draw the conclusion that education is a tripolar process. 


In Hindi :-

  • शिक्षा एक त्रि-ध्रुवीय या त्रि-आयामी प्रक्रिया के रूप में: आधुनिक दृष्टिकोण ।
  • इस प्रक्रिया में तीन चीजें शामिल होती हैं शिक्षक, सिखाया गया और सामाजिक वातावरण। इसका प्रचार जॉन डेवी (John Dewey) ने किया था।
  • यह माना जाता है कि सारी शिक्षा समाज और सामाजिक परिवेश में होती है 
  • व्यक्ति का संपूर्ण वातावरण शिक्षा का स्रोत बन जाता है 
  • शिक्षक सचेत रूप से सामाजिक परिवेश के आलोक में शैक्षिक अनुभवों को डिजाइन और योजना बनाता है।
  • शिक्षा को व्यक्तिगत के साथ-साथ सामाजिक आवश्यकताओं को भी पूरा करना होगा 
  • उसकी प्रवृत्तियों, आग्रहों, आवेगों और प्रवृत्तियों को सामाजिक रूप से वांछनीय चैनलों की ओर निर्देशित किया जाना चाहिए 
  • यह तभी संभव है जब बच्चा सामाजिक परिस्थितियों में भाग लेता है और उसके और पर्यावरण के बीच अंतःक्रिया होती है।
  • इस प्रकार, तीसरा कारक या आयाम 'सामाजिक वातावरण' या सामाजिक परिवेश है 
  • इसलिए, हम यह निष्कर्ष निकालते हैं कि शिक्षा एक त्रिध्रुवीय प्रक्रिया है।


4. यदि आपकी कक्षा पढ़ाते समय ध्यान नहीं देती है।

if your class does not pay attention at the time of teaching.

Paying attention is a crucial stage in the learning process. Each person's attention span is unique and depends on various factors. It is our experience's dynamic center at all times. It is the cognitive process of focusing on a single feature of a subject while disregarding other aspects. Allocating processing resources has also been used to describe attention.
If your class does not pay attention at the time of teaching, as a teacher you should
    • It's important to employ audiovisual aids correctly. 

  • When necessary, diagrams, figures, and images should be drawn.
  • All potentially distracting elements should be absent from the learning environment.
  • In a teaching-learning environment, the instructor should make an effort to hold the students' attention.
  • Consider whether your classroom teaching strategies are meeting the needs of each student individually.
  • Good posture, gestures, and actions are important for the instructor to use during the teaching-learning process.
From the aforementioned criteria, it is evident that you will assess your teacher's approaches if your class is not paying attention during the lesson.


In Hindi:-

ध्यान सीखने की प्रक्रिया में प्रमुख चरणों में से एक है। ध्यान देने का दायरा हर व्यक्ति में अलग-अलग होता है और विभिन्न कारकों पर निर्भर करता है। यह सदैव हमारे अनुभव का एक सक्रिय केंद्र है। यह अन्य चीजों को नजरअंदाज करते हुए अवधारणा के एक पहलू पर चयनात्मक रूप से ध्यान केंद्रित करने की संज्ञानात्मक प्रक्रिया है। ध्यान को प्रसंस्करण संसाधनों के आवंटन के रूप में भी संदर्भित किया गया है।

यदि आपकी कक्षा पढ़ाते समय ध्यान नहीं देती है तो एक शिक्षक होने के नाते आपको ध्यान देना चाहिए

     • दृश्य-श्रव्य साधनों का उचित उपयोग किया जाना चाहिए।

  • आवश्यकता के समय रेखाचित्र, आकृतियाँ तथा चित्र बनाने चाहिए।
  • सीखने का माहौल सभी संभावित विघ्नकारी कारकों से मुक्त होना चाहिए
  • शिक्षक को सीखने-सिखाने की स्थिति में बच्चों का ध्यान सुरक्षित रखने का प्रयास करना चाहिए
  • कक्षा में अपनी शिक्षण विधियों का मूल्यांकन करने का प्रयास करें, चाहे वे व्यक्तिगत आवश्यकताओं को पूरा कर रहे हों या नहीं।
  • शिक्षक को सीखने-सिखाने की प्रक्रिया के समय अच्छे हाव-भाव, मुद्राओं और क्रियाओं का प्रयोग करना चाहिए
इस प्रकार उपर्युक्त बिंदुओं से यह स्पष्ट है कि यदि आपकी कक्षा शिक्षण के समय ध्यान नहीं देगी तो आप उनकी शिक्षण विधियों का मूल्यांकन करेंगे।


5. शिक्षक को स्कूल के बाहर बच्चों की गतिविधियों के बारे में चिंतित क्यों होना चाहिए?

   Why must the teacher be concerned about children's activities outside the school?

A teacher is an educator who helps students learn and develop personally in an      organized environment by imparting knowledge, skills, and direction. 

  • Teachers are worried about the extracurricular activities that kids engage in and how those activities support learning:
  • Lifelong Learning: Teachers are aware that learning never stops and never finishes beyond the classroom. Since these encounters shape a child's path toward lifetime learning, they are worried about what happens to kids when they are not in school.
  • Real-World Application: Extracurricular activities give kids the chance to put the knowledge and abilities they learn in the classroom into practice.
  • Diverse Viewpoints: Teachers can learn about children's cultural backgrounds, interests, and special talents by observing their after-school activities. With the use of this knowledge, educators can better integrate varied viewpoints into their lessons, fostering a more inclusive and stimulating learning environment. Teacher-Parent Collaboration: A closer relationship between educators and parents/guardians is fostered when teachers are concerned about after-school activities. Teachers and parents can collaborate to offer comprehensive assistance and advice by talking about the experiences that children have outside of the classroom:
Therefore, it can be said that kids pick up knowledge outside of the classroom as well. Teachers are aware of what their students are doing outside of school.

In Hindi :-

एक शिक्षक एक शिक्षक होता है जो छात्रों को ज्ञान, कौशल और मार्गदर्शन प्रदान करता है, जिससे एक संरचित वातावरण में उनके सीखने और व्यक्तिगत विकास में मदद मिलती है।

  • शिक्षक स्कूल के बाहर बच्चों की गतिविधियों के अनुभवों के बारे में चिंतित हैं और वे गतिविधियाँ सीखने में कैसे योगदान देती हैं:
  • आजीवन सीखना: शिक्षक समझते हैं कि सीखना एक सतत प्रक्रिया है जो कक्षा से परे तक फैली हुई है। वे बच्चों के स्कूल से बाहर के अनुभवों के बारे में चिंतित हैं क्योंकि ये अनुभव बच्चे की आजीवन सीखने की यात्रा में योगदान करते हैं
  • वास्तविक दुनिया में अनुप्रयोग: स्कूल के बाहर की गतिविधियाँ बच्चों को कक्षा में अर्जित ज्ञान और कौशल को लागू करने के लिए व्यावहारिक अवसर प्रदान करती हैं।
  • विविध परिप्रेक्ष्य: बच्चों की स्कूल से बाहर की गतिविधियों को समझकर, शिक्षक उनकी सांस्कृतिक पृष्ठभूमि, रुचियों और अद्वितीय प्रतिभाओं के बारे में जानकारी प्राप्त करते हैं। यह जानकारी शिक्षकों को शामिल करने की अनुमति देती है
  • उनके शिक्षण में विविध दृष्टिकोण, कक्षा के अनुभव को अधिक समावेशी और समृद्ध बनाते हैं। अभिभावक-शिक्षक सहयोग: स्कूल के बाहर की गतिविधियों के बारे में शिक्षकों की चिंता माता-पिता और अभिभावकों के साथ एक मजबूत साझेदारी को बढ़ावा देती है। स्कूल से परे बच्चों के अनुभवों पर चर्चा करके, शिक्षक और माता-पिता समग्र समर्थन और मार्गदर्शन प्रदान करने के लिए मिलकर काम कर सकते हैं:
इस प्रकार यह निष्कर्ष निकाला जाता है कि बच्चे स्कूल के बाहर भी सीखते हैं, शिक्षक स्कूल के बाहर बच्चों की गतिविधियों के अनुभवों के बारे में चिंतित रहता है।


6. सीखने-सिखाने की प्रक्रिया संबंधी कारक।
   Process related factor of teaching-learning.

  • One definition of the teaching and learning process is the transfer of knowledge from teachers to students.
  • The process of teaching and learning is bipolar, involving both the teacher and the student. The classroom climate changes as a result of the personal qualities and instructional strategies of the teachers. This shift results in learning, or a shift in the behavior of the learner.
  •  All teachers have a unique teaching style. Furthermore, as differentiated instruction becomes more prevalent in the classroom, more and more teachers are modifying their techniques to better meet the requirements of their students.

Process

  • Connecting past knowledge with the present:- This is the most important phase since it requires teachers to begin a new subject by making a connection with what has already been learned. 
  • Revision and practice work are provided:- Teachers need to assign revision and practice tasks so they can assess students' comprehension of the material. 
  • Provision of Reinforcement:- The possibility that a response will be given rises when reinforcement is provided. Positive reinforcement is provided, emphasizing that in order to keep students motivated, teachers must value their effort.
Before starting the actual teaching-learning process in the classroom, a teacher must choose the subject to be taught based on the interests and ages of the students. This involves considering the nature of the content.
Therefore, it may be said that teaching and learning are not influenced by the nature of the content.


In Hindi :-

  • शिक्षण और सीखने की प्रक्रिया को शिक्षकों से छात्रों तक ज्ञान के परिवर्तन की प्रक्रिया के रूप में परिभाषित किया जा सकता है।
  • शिक्षण-अधिगम एक द्विध्रुवीय प्रक्रिया है जिसमें शिक्षक और शिक्षार्थी दोनों भाग लेते हैं शिक्षकों की व्यक्तिगत विशेषताएं और शिक्षण व्यवहार कक्षा के माहौल में बदलाव लाते हैं। यह परिवर्तन सीखने को जन्म देता है, अर्थात शिक्षार्थी के व्यवहार में परिवर्तन लाता है।
  •  प्रत्येक शिक्षक की पढ़ाने की अपनी शैली होती है। और जैसे-जैसे विभेदित निर्देश के आगमन के साथ पारंपरिक शिक्षण शैलियाँ विकसित हो रही हैं, अधिक से अधिक शिक्षक अपने छात्रों की सीखने की ज़रूरतों के आधार पर अपने दृष्टिकोण को समायोजित कर रहे हैं।
  • निर्देशात्मक प्रक्रिया को शिक्षण-सीखने की प्रक्रिया (गतिविधियों) की प्रकृति के आधार पर एक सातत्य में व्यवस्थित किया जाता है, जो कक्षा में शिक्षक-केंद्रित, बाल-केंद्रित और समूह-केंद्रित के रूप में आगे बढ़ती है।

    प्रक्रिया

    • नए ज्ञान को अतीत से जोड़ना:- यह सबसे महत्वपूर्ण प्रक्रिया है क्योंकि शिक्षकों को पिछले ज्ञान से जुड़कर एक नया विषय शुरू करना चाहिए।
    •  पुनरीक्षण और अभ्यास कार्य का प्रावधान:- पुनरीक्षण और अभ्यास कार्य अवश्य होना चाहिए ताकि शिक्षक छात्रों के अवधारणाओं को समझने के ज्ञान की जांच कर सकें।
    • सुदृढीकरण का प्रावधान:- सुदृढीकरण से प्रतिक्रिया घटित होने की संभावना बढ़ जाती है। एक सकारात्मक सुदृढीकरण यह है कि शिक्षकों को बच्चे के काम की सराहना करनी चाहिए ताकि वे प्रेरित महसूस करें
    सामग्री की प्रकृति पाठ की पूर्व-योजना का एक हिस्सा है क्योंकि एक शिक्षक को कक्षा में वास्तविक शिक्षण-सीखने की प्रक्रिया शुरू करने से पहले बच्चों की रुचि और उम्र के अनुसार पढ़ाई जाने वाली सामग्री का चयन करना होता है।
    इस प्रकार, यह निष्कर्ष निकलता है कि सामग्री की प्रकृति शिक्षण-अधिगम का हिस्सा नहीं है।


    7. Theories.

    Many theories in psychology are associated with several schools of psychology, including behavioristic, humanistic, and cognitive psychology. Many psychologists have further developed these theories as a framework for understanding various facets of human behavior.

    • 'Lev Vygotsky', a Soviet psychologist, has propounded the "Socio-cultural Theory" .This theory implies the idea that social interaction plays a crucial role in the learner's development.
    • Based on the information provided above, it is clear that Lev Vygotsky's Socio-Cultural Theory forms the foundation of the teaching-learning process. 
    • According to Vygotsky, social interaction is the primary cause of leamers' development as his theory emphasizes that children learn through interaction and collaboration with skilled peers and knowledgeable people.
    • Development theory of Lawrence Kohlberg: American psychologist Lawrence Kohlberg developed the "Theory of Moral Development." In his theory, which is divided into three levels and six stages, he has conducted a systematic study of moral development.
    • Theory of cognitive development developed by Swiss psychologist Jean Piaget: This theory, which is divided into four phases, is the result of a methodical investigation of cognitive development.
    • The multiple intelligence theory of Howard Gardener: American psychologist "Howard Gardner" developed the Theory of Multiple Intelligence, which divides intelligence into eight categories.


    About the Author

    Welcome to Daizy Worlds,Our Blog is your ultimate destination to Explore with us as we break down complex topics into bite-sized pieces, uncover fascinating facts,trending Technology and solve mysteries together. Whether you're a curious learner…

    Post a Comment

    Cookie Consent
    We serve cookies on this site to analyze traffic, remember your preferences, and optimize your experience.
    Oops!
    It seems there is something wrong with your internet connection. Please connect to the internet and start browsing again.
    AdBlock Detected!
    We have detected that you are using adblocking plugin in your browser.
    The revenue we earn by the advertisements is used to manage this website, we request you to whitelist our website in your adblocking plugin.
    Site is Blocked
    Sorry! This site is not available in your country.